mijn kwaliteiten als leerkracht

Mijn kwaliteiten als toekomstige leerkracht bespreek ik via de basiscompetenties van de leerkracht en de internationale competenties.

Waar ben ik goed in?

Basiscompetenties

1. begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- werkvormen

- standaardnederlands

2. opvoeder

- waarden

3. inhoudelijk expert

- basiskennis

- vakoverschrijdend

4. organisatie

- planning

- klasruimte

5. innovator en onderzoeker

- zelfevaluatie

6. partner van ouders

- discretie

7. lid van een schoolteam

11. bezielende persoon

Taal

Ik schat mijn Engelse taalvaardigheid goed genoeg om te communiceren met de mensen en les te geven. Mijn Engels is zeker niet perfect, maar ik ben verstaanbaar.

De plaatstelijke taal (Wolof) leren we met mondjesmaat. De woorden 'danka danka' ( alles op het gemak), 'res adjam' (smakelijk!) en 'salaam aleekoum' (goeiedag) behoren tot de dagelijkse woordenschat.

Internationale competenties

1. taalvaardigheid

- een tekst schrijven in een andere taal

- een vreemde taal spreken

- gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen

-  een tekst geschreven in een andere taal begrijpen

2. interculturele competenties

- culturele zelfkennis

- culturele ontvankelijkheid

3. globaal engagement

- zich internationaal oriƫnteren

4. persoonlijke groei

- zich flexibel opstellen

- andere perspectieven onderzoeken

5. internationale vakkennis

- zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen

- kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen

- internationale organisaties relevant voor de discipline kennen


Waar moet ik nog aan werken? / Welke vaardigheden heb ik nog onvoldoende geoefend?

Basiscompetenties

2. opvoeder

- actualiteit

- evaluatie

- zorgverbreding

3. inhoudelijk expert

- leerlijnen

4. organisatie

- structuur

- administratie

5. innovator en onderzoeker

- vernieuwing

- onderwijsonderzoek

6. partner van ouders

8. partner van externen

9. lid van een onderwijsgemeenschap

10. cultuurparticipant

Taal

Zoals ik vermeldde bij mijn kwaliteiten: mijn Engelse communicatie schat ik voldoende, maar er kan zeker nog aan gewerkt worden. Zo zal ik veel woorden en zinnen in verband met het school- en dagelijkse leven leren en integreren.

De Wolof-taal is ook een hele uitdaging. Naast de woorden die we reeds leerden van de bevolking, kan ik nog geen zinnen maken en zeker geen conversaties voeren. De kleine Ebrima wil ons met veel plezier de woloftaal leren tijdens onze stageperiode hier!

Internationale competenties

2. interculturele competenties

- culturele flexibiliteit

- culturele veerkracht

- culturele kennis

- culturele relationele competentie

3. globaal engagement

- een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen

- een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen

- maatschappelijke betrokkenheid tonen

- zelfstandig functioneren

4. persoonlijke groei

- zelfstandig functioneren

- samenwerken en netwerken

- zelfvertrouwen hebben

- creativiteit tonen

- een duidelijk toekomstbeeld hebben

- zich handhaven in stressvolle situaties

5. internationale vakkennis

- de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien


Gambia | Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin